loader image
Ξεχασμένος Θεός

Σάββατο, 22/02/2025

Εισαγωγή:

Ωσηέ
Πιστός Θεός

Ο Ωσηέ ζούσε σε δύσκολους και αβέβαιους καιρούς. Προς το τέλος του 8ου π.Χ. αιώνα, τα βασίλεια του Ιούδα και του Ισραήλ απειλούνταν με καταστροφή. Αντιμετώπιζαν οικονομικά και πολιτικά προβλήματα, αλλά το θεμελιώδες ζήτημα ήταν η απιστία τους στον Θεό. Στον Ισραήλ επικρατούσε ένα συνονθύλευμα ειδωλολατρίας και επιφανειακής λατρείας του αληθινού Θεού. Καθένας ακολουθούσε όποιο δρόμο ήθελε, συμπεριλαμβανομένης της ασωτίας, που ήταν αποδεκτή από την κουλτούρα των ειδωλολατρικών εθνών. Θα έλεγε κανείς ότι κάτι τέτοιο ισχύει και σήμερα. Η κρίση του Θεού πλησίαζε. Η υπερδύναμη της Ασσυρίας σύντομα θα συνέτριβε τον Ισραήλ και θα τον οδηγούσε στην εξορία (722 π.Χ.). Την ίδια μοίρα θα είχε αργότερα (597 π.Χ.) και ο Ιούδας από τους Βαβυλώνιους.

Το μήνυμα του Ωσηέ (μέσω του γάμου του με μια πόρνη) δεν ήταν εύκολο. Ωστόσο, το όνομά του, που σημαίνει «ο Θεός έχει ελευθερώσει», διακήρυττε τη χάρη του στοργικού Θεού. Όλη η ζωή του προφήτη έμελλε να είναι μια εικόνα αφενός της κρίσης του Θεού για την απιστία του λαού Του και αφετέρου της σωτήριας αγάπης Του γι’ αυτόν. Η προφητεία του καταλήγει με την κλήση για μετάνοια και την υπόσχεση συγχώρησης, αποκατάστασης, ευημερίας και ασφάλειας, όταν ο λαός επιλέξει και πάλι να βρει το καταφύγιό του στον Θεό. Θα βρει αγάπη, θα θεραπευτεί, θα ανθίσει και η φήμη του θα απλωθεί (Ωσηέ 14:4-8). Και για μας υπάρχει ελπίδα – ανεξάρτητα από το σκοτάδι και τις προκλήσεις της εποχής μας – καθώς ζούμε κάτω από την προστασία Του (Ωσηέ 14:8).

Προετοιμάσου

Τι εμποδίζει τη σχέση σου με τον Θεό; Αφιέρωσε χρόνο και άφησε το Πνεύμα Του να σε ελκύσει ξανά στην αγκαλιά Του.

Απόσπασμα της Βίβλου:
Ωσηέ 1:1–2:13
1Λόγος του Κυρίου, που απευθύνθηκε στον Ωσηέ, γιο του Βεηρί, την εποχή που βασιλιάδες του Ιούδα ήταν οι Ουζζίας, Ιωθάμ, Άχαζ και Εζεκίας, και βασιλιάς του Ισραήλ ήταν ο Ιεροβοάμ, γιος του Ιωάς.
2Την πρώτη φορά που μίλησε ο Κύριος στον Ωσηέ, του είπε: «Πήγαινε και πάρε γυναίκα σου μια ιερόδουλο κι έτσι, τα παιδιά που θα κάνεις μαζί της δεν θα έχουν καθόλου δικαιώματα. Πράγματι, ο λαός της χώρας ζει σε κατάσταση πορνείας, γιατί απαρνήθηκε εμένα, τον Κύριο».
3Πήγε, λοιπόν, ο Ωσηέ και πήρε γυναίκα του τη Γόμερ, κόρη του Διβλάγιμ, η οποία έμεινε έγκυος και του γέννησε γιο. 4Τότε είπε ο Κύριος στον Ωσηέ: «Το παιδί να το ονομάσεις Ιζρεέλ, γιατί σε λίγο εγώ θα εκδικηθώ τους φόνους που έκανε η δυναστεία του Ιηού στην κοιλάδα Ιζρεέλ και θα καταργήσω το βασίλειο του Ισραήλ. 5Την ημέρα εκείνη θα συντρίψω το στρατό του Ισραήλ στην κοιλάδα Ιζρεέλ».
6Η Γόμερ έμεινε και πάλι έγκυος και γέννησε κόρη. Τότε είπε ο Θεός στον Ωσηέ: «Το παιδί να το ονομάσεις “Λο-Ρουχάμα” (Μη Ελεημένη), γιατί δε θα ελεήσω άλλο τους Ισραηλίτες· δε θα τους συγχωρήσω πια. 7Θα ελεήσω όμως το λαό του Ιούδα, και θα τους σώσω γιατί εγώ είμαι ο Κύριος ο Θεός τους· κι αυτό δεν θα το κάνω με τόξα ή με ξίφη, με όπλα πολεμικά ή με άλογα και καβαλάρηδες».
8Όταν η Γόμερ απογαλάκτισε τη «Λο-Ρουχάμα» (Μη Ελεημένη), έμεινε πάλι έγκυος και γέννησε γιο. 9Τότε ο Θεός είπε στον Ωσηέ: «Το παιδί θα το ονομάσεις “Λο-Αμμί” (Μη Λαός μου), γιατί εσείς δεν είστε πια λαός μου κι εγώ δεν υπάρχω πια για σας».
1Θα ’ρθεί όμως καιρός που ο λαός του Ισραήλ θα γίνει πολυάριθμος σαν της θάλασσας την άμμο, που δεν μπορεί να μετρηθεί ή να αριθμηθεί. Κι αυτοί, στους οποίους ο Θεός είχε πει «εσείς δεν είστε λαός μου», τότε θα ονομάζονται «παιδιά του αληθινού Θεού». 2Ο λαός του Ιούδα και ο λαός του Ισραήλ θα ενωθούν ξανά, θα ορίσουν κοινό αρχηγό και θα κυριαρχήσουν στη χώρα τους σαν το χορτάρι, που φυτρώνει μέσα από τη γη. Θα είναι μεγάλη μέρα, όταν θα πραγματοποιηθεί εκείνο που σημαίνει το όνομα Ιζρεέλ: «Ο Θεός σπέρνει». 3Τους αδερφούς σας ονομάστε τους «λαέ μου», τις αδερφές σας «ελεημένη» ονομάστε τις.
4Ο Κύριος λέει: «Τη μάνα σας –τον Ισραήλ– κατηγορήστε την πως φέρνεται σαν να μην είναι πια γυναίκα μου, σαν να μην είμαι άντρας της εγώ. Ας πετάξει από πάνω της τα σημάδια της πορνείας της κι από τα στήθη της τα σημάδια της μοιχείας της. 5Αλλιώς θα την ξεγυμνώσω και θα την κάνω όπως τη γέννησε η μάνα της· θα την κάνω να μοιάζει με την έρημο, να ’ναι ωσάν την άνυδρη γη και θα την κάνω να πεθάνει από τη δίψα. 6Τα παιδιά της δεν θα τα σπλαχνιστώ, γιατί είναι παιδιά πόρνης. 7Πράγματι, πόρνη έγινε η μάνα τους, φέρθηκε αδιάντροπα εκείνη που τους γέννησε. “Θέλω να πάω με τους εραστές μου”, είπε, “μ’ εκείνους που μου εξασφαλίζουν το ψωμί μου και το νερό μου, το λάδι μου και το κρασί μου, μαλλί μού δίνουν για να υφάνω και λινάρι”. 8Γι’ αυτό κι εγώ το δρόμο της μ’ αγκάθια θα τον φράξω γύρω της πέτρινο θα χτίσω τοίχο για να μη βρίσκει μονοπάτι να διαβεί. 9Θα κυνηγάει τους εραστές της δίχως να τους φτάνει· θα τους αναζητάει και δε θα τους βρίσκει. Τότε θα πει: “ας πάω πίσω στον πρώτο μου τον άντρα· καλύτερα ήμουν τότε απ’ ό,τι τώρα”. 10Μα αυτή δεν αναγνώρισε ποτέ πως εγώ ήμουν που της έδινα το στάρι, το νέο κρασί και το καινούριο λάδι, και πως την πλούτιζα με ασήμια και χρυσάφια, που εκείνη στη λατρεία του Βάαλ τα ’δινε.
11»Γι’ αυτό κι εγώ πίσω το στάρι μου θα πάρω στον καιρό του θερισμού, στην εποχή του τρύγου το κρασί μου και θα της πάρω το μαλλί και το λινάρι που της έδινα τη γύμνια της για να σκεπάζει. 12Ναι, θα την ξεγυμνώσω τη μάνα σας μπροστά στους εραστές της, κι ούτ’ ένας ικανός δε θα βρεθεί να τη γλιτώσει από τα χέρια μου. 13Θα βάλω τέλος σ’ όλες τις γιορτές της –τις νουμηνίες, τα Σάββατα και τις μεγάλες του έτους τις γιορτές. 
Σκέψου

Πολλοί προφήτες χρησιμοποιούν εικόνες για να δηλώσουν την απιστία του λαού (Ησαΐας, Ιερεμίας, Ιεζεκιήλ), αλλά από τον Ωσηέ ο Θεός ζητά να προχωρήσει περισσότερο και να γίνει το ζωντανό παράδειγμα της οδύνης Του για την απιστία του λαού Του. Η ιστορία του Ωσηέ γίνεται το σκηνικό του μηνύματος του Θεού.

Ο «λόγος του Κυρίου» οδήγησε τον Ωσηέ να παντρευτεί ένα όχι ενάρετο κορίτσι, αλλά μια ιερόδουλη, που απεικονίζει την απιστία του λαού του Θεού (1:2). Ο Θεός θα δίδασκε τον προφήτη Του μέσα από την πικρή αυτή εμπειρία (1:2-8). Τα ονόματα των παιδιών του Ωσηέ (ή, τουλάχιστον, της Γόμερ της συζύγου του) αναφέρονταν στην κρίση του Θεού. Οι ερωτήσεις φίλων και συγγενών σχετικά με τα ονόματα των παιδιών έπαιρναν εκπληκτικές απαντήσεις (1:4, 5, 6, 9), αλλά στον Ωσηέ ο Θεός αποκαλύπτει την υπόσχεση της αποκατάστασης (2:1-2).

Μέσα από αυτή τη ζωντανή εικόνα ο Θεός αναγγέλλει την κρίση του άπιστου Ισραήλ (2:1-13). Στο σημερινό απόσπασμα διακρίνουμε την αγωνία του Ωσηέ για τη συμπεριφορά της Γόμερ, η οποία τρέχει πίσω από άλλους άνδρες (2:4), δεν εκτιμά τα δώρα του συζύγου της και τα σπαταλά στη λατρεία του Βάαλ (2:10). Αλλά ο Θεός δηλώνει κατηγορηματικά ότι η εξωφρενικά άπιστη συμπεριφορά του Ισραήλ θα σταματήσει.

Ανταποκρίσου
Μήπως ξέχασες τον Θεό; Μήπως καταχράσαι τα δώρα Του; Μετανόησε και λάβε τη διαβεβαίωση ότι είσαι λαός Του (2:1).
Η Βίβλος σε έναν χρόνο:

Λευιτικό 19–20, Ψαλμοί 23–24

Τα Βιβλικά Αναγνώσματα στο email σας:

Αν θέλετε να λαμβάνετε καθημερινά τα Βιβλικά Αναγνώσματα στο email σας, μπορείτε να εγγραφείτε συμπληρώνοντας τα στοιχεία σας στην παρακάτω φόρμα.

[WORDPRESS_PDF]