Εισαγωγή:
Και τα τέσσερα Ευαγγέλια μιλάνε αρκετά για την τελευταία εβδομάδα της επίγειας παρουσίας του Ιησού. Στον Ιωάννη, ο Ιησούς έρχεται στην Ιερουσαλήμ στο κεφάλαιο 12, που σημαίνει ότι η τελευταία εβδομάδα καταλαμβάνει σχεδόν το μισό Ευαγγέλιο! Είναι μια βιογραφία που ξεκινάει όταν ο Ιησούς ήταν 30 ετών και εστιάζει κυρίως στις τελευταίες μέρες της ζωής Του. Αυτό είναι περίεργο, αλλά συμβαίνει σκόπιμα. Για τον Ιωάννη, είναι σημαντικό πως ο Ιησούς ήρθε στον κόσμο σαν ένας από μας (1:1-14), τα θαύματά Του συμβολίζουν κάτι βαθύτερο (2:11), ενώ η διδασκαλία Του κατέχει την πρώτη θέση και όλα έχουν καταγραφεί με σκοπό να βοηθήσουν τον αναγνώστη να πιστέψει (20:30-31). Αλλά η καρδιά του Ευαγγελίου είναι ότι ο Ιησούς πέθανε για να μας σώσει και αναστήθηκε για να μας δώσει νέα ζωή.
Η ιστορία συνεχίζεται καθώς ο Ιησούς φεύγει από την πόλη και κατευθύνεται προς τον κήπο της Γεθσημανή. Η δράση έχει φόντο το Πάσχα. Για τον Ιωάννη, δηλαδή, ο θάνατος του Ιησού είναι μέρος του σχεδίου του Θεού, που ξεκινάει στα βάθη της ιστορίας και εκτείνεται μέσα σε ολόκληρη τη Βίβλο. Όπως ακριβώς ο θάνατος του αρνιού ήταν εγγύηση για την απελευθέρωση των Ισραηλιτών, έτσι και ο θάνατος του Ιησού είναι η εγγύηση για τη δική μας απελευθέρωση. Η κραυγή Του στον Σταυρό (19:30) δηλώνει ότι ολοκλήρωσε το έργο για το οποίο ήρθε.
Εμείς ζούμε υπό το φως της σωτηρίας που μας έχει εξασφαλίσει. Καθώς διαβάζεις, πρόσεξε όσα δείχνουν ότι ο Θεός έχει εκπληρώσει το έργο Του και πάρε θάρρος από αυτά, έχοντας τη βεβαιότητα και την πρόκληση να ζήσεις στον κόσμο ως μαθητής του σταυρωμένου σωτήρα και αναστημένου Κυρίου.
Θυμάσαι κάποια στιγμή στη ζωή σου που φαινόταν χαοτική και μπερδεμένη; Πώς αισθανόσουν; Πού ήταν ο Θεός σε όλο αυτό;
Ιωάννης 18:1-14
1Ἀφοῦ εἶπε ταῦτα ὁ Ἰησοῦς, ἐξῆλθε μετὰ τῶν μαθητῶν αὑτοῦ πέραν τοῦ χειμάρρου τῶν Κέδρων, ὅπου ἦτο κῆπος, εἰς τὸν ὁποῖον εἰσῆλθεν αὐτὸς καὶ οἱ μαθηταὶ αὐτοῦ.
2Ἤξευρε δὲ τὸν τόπον καὶ Ἰούδας ὁ παραδίδων αὐτόν· διότι πολλάκις συνῆλθεν ἐκεῖ ὁ Ἰησοῦς μετὰ τῶν μαθητῶν αὑτοῦ.3Ὁ Ἰούδας λοιπόν, λαβὼν τὸ τάγμα καὶ ἐκ τῶν ἀρχιερέων καὶ Φαρισαίων ὑπηρέτας, ἔρχεται ἐκεῖ μετὰ φανῶν καὶ λαμπάδων καὶ ὅπλων.4Ὁ δὲ Ἰησοῦς, ἐξεύρων πάντα τὰ ἐρχόμενα ἐπ᾿ αὐτόν, ἐξῆλθε καὶ εἶπε πρὸς αὐτούς· Τίνα ζητεῖτε;5Ἀπεκρίθησαν πρὸς αὐτόν· Ἰησοῦν τὸν Ναζωραῖον. Λέγει πρὸς αὐτοὺς ὁ Ἰησοῦς· Ἐγὼ εἶμαι. Iστατο δὲ μετ᾿ αὐτῶν καὶ Ἰούδας ὁ παραδίδων αὐτόν.6Καθὼς λοιπὸν εἶπε πρὸς αὐτοὺς ὅτι ἐγὼ εἶμαι, ἀπεσύρθησαν εἰς τὰ ὀπίσω καὶ ἔπεσον χαμαί. 7Πάλιν λοιπὸν ἠρώτησεν αὐτούς· Τίνα ζητεῖτε; Οἱ δὲ εἶπον· Ἰησοῦν τὸν Ναζωραῖον.8Ἀπεκρίθη ὁ Ἰησοῦς· Σᾶς εἶπον ὅτι ἐγὼ εἶμαι. Ἐὰν λοιπὸν ἐμὲ ζητῆτε, ἀφήσατε τούτους νὰ ὑπάγωσι·9διὰ νὰ πληρωθῇ ὁ λόγος, τὸν ὁποῖον εἶπεν, Ὅτι ἐξ ἐκείνων τοὺς ὁποίους μοὶ ἔδωκας, δὲν ἀπώλεσα οὐδένα.10Τότε ὁ Σίμων Πέτρος ἔχων μάχαιραν ἔσυρεν αὐτήν καὶ ἐκτύπησε τὸν δοῦλον τοῦ ἀρχιερέως καὶ ἀπέκοψεν αὐτοῦ τὸ τίον τὸ δεξιόν· ἦτο δὲ τὸ ὄνομα τοῦ δούλου Μάλχος.11Εἶπε λοιπὸν ὁ Ἰησοῦς πρὸς τὸν Πέτρον· Βάλε τὴν μάχαιράν σου εἰς τὴν θήκην· τὸ ποτήριον, τὸ ὁποῖον μοὶ ἔδωκεν ὁ Πατήρ, δὲν θέλω πίει αὐτό;
12Τὸ τάγμα λοιπὸν καὶ ὁ χιλίαρχος καὶ οἱ ὑπηρέται τῶν Ἰουδαίων συνέλαβον τὸν Ἰησοῦν καὶ ἔδεσαν αὐτόν,13καὶ ἔφεραν αὐτὸν εἰς τὸν Ἄνναν πρῶτον· διότι ἦτο πενθερὸς τοῦ Καϊάφα, ὅστις ἦτο ἀρχιερεὺς τοῦ ἐνιαυτοῦ ἐκείνου.14Ἦτο δὲ ὁ Καϊάφας ὁ συμβουλεύσας τοὺς Ἰουδαίους ὅτι συμφέρει νὰ ἀπολεσθῇ εἷς ἄνθρωπος ὑπὲρ τοῦ λαοῦ.
Δεν βλέπουμε ξεκάθαρα την ένταση αυτής της σκηνής, αν δεν μπούμε μέσα: ένας οπλισμένος όχλος, φρουροί και αξιωματικοί, ο Ιούδας, οι υπόλοιποι μαθητές και μάλλον κάποιοι παρατηρητές, αν σκεφτούμε ότι η Ιερουσαλήμ ήταν γεμάτη κόσμο που είχε έρθει για να γιορτάσει το Πάσχα. Η δράση είναι ανεξέλεγκτη και απρογραμμάτιστη. Φωνές, ταραχή, φόβος. Και μέσα σε όλα αυτά, ένα πρόσωπο ξεχωρίζει, ο Ιησούς, που θα αντιμετωπίσει προδοσία, εγκατάλειψη, σύλληψη, βασανιστήρια και τον θάνατο, αλλά έχει τον έλεγχο! Αυτός ορίζει την πορεία της ανάκρισής Του. Με ηρεμία λέει ποιος είναι. Όταν ο Πέτρος χάνει την ψυχραιμία του, ο Ιησούς θεραπεύει.
Τίποτα απ’ όλ’ αυτά δεν ήταν αναμενόμενο, αλλά ήταν σύμφωνο με τον χαρακτήρα και την αποστολή του Ιησού. Όσο κι αν μοιάζει όμηρος στα χέρια άλλων, ο Ιησούς εργάζεται γι’ αυτό που έχει έρθει να κάνει (εδ. 11). Δύο φορές λέει «Εγώ είμαι», χρησιμοποιώντας με έμφαση μια πολύ ξεχωριστή φράση, συχνή στον Ιωάννη, που μας θυμίζει τη συνάντηση του Θεού με τον Μωυσή στην καιόμενη βάτο (βλ. Έξοδος 3:14, Ιωάννης 8:24 και 58) και είναι ένας υπαινιγμός για την αληθινή Του ταυτότητα. Μέσα στο χάος, είναι βασιλιάς. Και αν βασιλεύει στο χάος του κήπου, τότε μπορεί να βασιλέψει στο χάος του κόσμου και της ζωής μας.
Κριτές 1–2, Ρωμαίους 16
Τα Βιβλικά Αναγνώσματα στο email σας:
Αν θέλετε να λαμβάνετε καθημερινά τα Βιβλικά Αναγνώσματα στο email σας, μπορείτε να εγγραφείτε συμπληρώνοντας τα στοιχεία σας στην παρακάτω φόρμα.
[WORDPRESS_PDF]