Σκέψου για λίγο με θαυμασμό την προσωπική σου εμπειρία με τη χάρη του Θεού.
Ματθαίος 20:1-16
1Διότι ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν εἶναι ὁμοία μὲ ἄνθρωπον οἰκοδεσπότην, ὅστις ἐξῆλθεν ἅμα τῷ πρωΐ διὰ νὰ μισθώσῃ ἐργάτας διὰ τὸν ἀμπελῶνα αὑτοῦ.2Ἀφοῦ δὲ συνεφώνησε μετὰ τῶν ἐργατῶν πρὸς ἕν δηνάριον τὴν ἡμέραν, ἀπέστειλεν αὐτοὺς εἰς τὸν ἀμπελῶνα αὑτοῦ.3Καὶ ἐξελθὼν περὶ τὴν τρίτην ὥραν, εἶδεν ἄλλους ἱσταμένους ἐν τῇ ἀγορᾷ ἀργούς,4καὶ πρὸς ἐκείνους εἶπεν· Ὑπάγετε καὶ σεῖς εἰς τὸν ἀμπελῶνα, καὶ ὅ, τι εἶναι δίκαιον θέλω σᾶς δώσει. Καὶ ἐκεῖνοι ὑπῆγον.5Πάλιν ἐξελθὼν περὶ τὴν ἕκτην καὶ ἐνάτην ὥραν, ἔκαμεν ὡσαύτως.6Περὶ δὲ τὴν ἑνδεκάτην ὥραν ἐξελθὼν εὗρεν ἄλλους ἱσταμένους ἀργούς, καὶ λέγει πρὸς αὐτούς· Διὰ τί ἵστασθε ἐδὼ ὅλην τὴν ἡμέραν ἀργοί;7Λέγουσι πρὸς αὐτόν· Διότι οὐδεὶς ἐμίσθωσεν ἡμᾶς. Λέγει πρὸς αὐτούς· Ὑπάγετε καὶ σεῖς εἰς τὸν ἀμπελῶνα, καὶ ὅ, τι εἶναι δίκαιον θέλετε λάβει.8Ἀφοῦ δὲ ἔγεινεν ἑσπέρα, λέγει ὁ κύριος τοῦ ἀμπελῶνος πρὸς τὸν ἐπίτροπον αὑτοῦ· Κάλεσον τοὺς ἐργάτας καὶ ἀπόδος εἰς αὐτοὺς τὸν μισθόν, ἀρχίσας ἀπὸ τῶν ἐσχάτων ἕως τῶν πρώτων.9Καὶ ἐλθόντες οἱ περὶ τὴν ἑνδεκάτην ὥραν μισθωθέντες, ἔλαβον ἀνὰ ἕν δηνάριον.10Ἐλθόντες δὲ οἱ πρῶτοι, ἐνόμισαν ὅτι θέλουσι λάβει πλειότερα, ἔλαβον ὅμως καὶ αὐτοὶ ἀνὰ ἕν δηνάριον.11Καὶ λαβόντες ἐγόγγυζον κατὰ τοῦ οἰκοδεσπότου,12λέγοντες ὅτι, Οὗτοι οἱ ἔσχατοι μίαν ὥραν ἔκαμον, καὶ ἔκαμες αὐτοὺς ἴσους μὲ ἡμᾶς, οἵτινες ἐβαστάσαμεν τὸ βάρος τῆς ἡμέρας καὶ τὸν καύσωνα.13Ὁ δὲ ἀποκριθεὶς εἶπε πρὸς ἕνα ἐξ αὐτῶν· Φίλε, δὲν σὲ ἀδικῶ· δὲν συνεφώνησας ἕν δηνάριον μετ᾿ ἐμοῦ;14λάβε τὸ σὸν καὶ ὕπαγε· θέλω δὲ νὰ δώσω εἰς τοῦτον τὸν ἔσχατον ὡς καὶ εἰς σέ.15Ἤ δὲν ἔχω τὴν ἐξουσίαν νὰ κάμω ὅ, τι θέλω εἰς τὰ ἐμά; ἤ ὁ ὀφθαλμὸς σου εἶναι πονηρὸς διότι ἐγὼ εἶμαι ἀγαθός;16Οὕτω θέλουσιν εἶσθαι οἱ ἔσχατοι πρῶτοι καὶ οἱ πρῶτοι ἔσχατοι· διότι πολλοὶ εἶναι οἱ κεκλημένοι, ὀλίγοι δὲ οἱ ἐκλεκτοί.
Η χάρη δεν είναι δίκαιη! Αυτή είναι η κεντρική ιδέα αυτής της παραβολής που απεικονίζει τις αξίες της βασιλείας, ότι «είσθε οι έσχατοι πρώτοι και οι πρώτοι έσχατοι» (19:30, 20:16). Αυτή η απλή, αλλά τόσο έξυπνα σχεδιασμένη ιστορία εκπαιδεύει τους μαθητές στον νέο τρόπο που φέρνει το έργο του Ιησού. Ως ακροατές και αναγνώστες, οι μαθητές τότε και εμείς σήμερα συμπεραίνουμε ότι αυτοί που προσλήφθηκαν πρώτοι για δουλειά στο αμπέλι, σίγουρα θα πάρουν μεγαλύτερο μισθό από αυτούς που προσλήφθηκαν αργότερα. Όμως, όταν μαθαίνουμε ότι όλοι θα πάρουν τον ίδιο μισθό (εδ. 9-10), το θεωρούμε εξοργιστικό, τουλάχιστον από τη σκοπιά της κοσμικής εργασίας. Ο Θείος συγγραφέας ‘παίζει’ αποτελεσματικά με τη δική μας έμφυτη ικανότητα να σχεδιάζουμε τον Θεό με τον δικό μας τρόπο.
Η χάρη δεν είναι άδικη – όλοι οι εργάτες που προσλήφθηκαν πήραν τουλάχιστον μια δίκαιη ανταμοιβή. Το θέμα είναι ότι η χάρη δεν συμμορφώνεται με τους κανόνες ενός κόσμου, όπου η προσπάθεια ορίζει την ανταμοιβή. Αντίθετα, η χάρη δημιουργεί έναν νέο κόσμο, όπου κάθε ευλογία του Θεού ρέει από τη μεγάλη γενναιοδωρία Του προς ανθρώπους ανάξιους της χάρης. Αυτή η χάρη δεν αφήνει κανένα περιθώριο για φθόνο (εδ. 15).
Γένεση 7–8, Ψαλμοί 1–2
Τα Βιβλικά Αναγνώσματα στο email σας:
Αν θέλετε να λαμβάνετε καθημερινά τα Βιβλικά Αναγνώσματα στο email σας, μπορείτε να εγγραφείτε συμπληρώνοντας τα στοιχεία σας στην παρακάτω φόρμα.
[WORDPRESS_PDF]